1447138800ki5oX.jpg

Cod: 9362

ISBN: 2247 – 9627015

Editura:

Data aparitiei: 2015

Colectia:

Pagini: 472

Disponibilitate: in stoc

Revista de Drept Maritim - supliment 2015. Proiectul codului maritim roman – lucrari pregatitoare

Autor:

Prin natura sa dreptul maritim este international, caci el reprezinta ansamblul normelor care se refera la navigatia pe mare. Intinderea sa, insa, nu este determinata de natura acestor norme, ci de obiectul lor, caci, din toate timpurile s a considerat ca atat conditiile specifice navigatiei, cat si, in mod special, riscurile pe care le implica, impun norme diferite.

Se poate spune ca, in sens restrans, dreptul maritim include numai acele norme aplicabile raporturilor care i leaga pe cei ce exploateaza navele si pe cei care se folosesc de ele. Dar evident ca dreptul maritim nu se poate limita la a adapta normele generale la obiectul particular al anumitor contracte, caci, asa cum subliniaza Rodière, el contine un ansamblu de norme ori¬ginale, considerate, prin traditiile sale, create pentru nevoi practice, ceea ce i confera un plus de originalitate.

Dreptul public exercita o mare influenta asupra dreptului privat, mai ales privind regimul proprietatii navelor (nava are o nationalitate), in reglementarea angajarii echipajului, dominata de ideea ca marinarul intra intr o societate consti¬tuita la bord; rolul capitanului, considerat, in acelasi timp, un mandatar al arma¬torului si un reprezentant al autoritatii publice; asistenta pe mare, regle¬mentata obligatoriu in anumite cazuri s.a.

Dreptul maritim nu cuprinde doar reglementarea operatiunilor juridice carora le da nastere transportul maritim, ci si a bunurilor si persoanelor ce participa la el, regimul proprietatii navei si cel al angajarii marinarilor, remuneratia asistentei sau contributia la avarii comune s.a.

Drept consecinta, dreptul maritim nu se poate considera o subdiviziune a dreptului comercial. Ca si dreptul civil, el se aplica persoanelor, bunurilor si obli¬gatiilor. Pentru tara noastra, solutia legislativa corespunzatoare intereselor Romaniei, cat si stadiului actual de consolidare a economiei de piata – avand in vedere si orientarile contemporane ale doctrinei, cat si ale practicii legislative din numeroase tari – ar trebui sa urmareasca elaborarea, pentru prima data in Romania, a unui cod de sine statator in domeniul maritim, asa cum s a prevazut in art. 230 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 71/2011.

Revista de Drept Maritim - supliment 2015. Proiectul codului maritim roman – lucrari pregatitoare - Conducere

Alte numere ale revistei

PARTENERI UNIVERSUL JURIDIC

VA RECOMANDAM

museum