Mass-media azi – o imagine proprie (II) – Revista DoR

Picture 06 octombrie 2015 | 5103 accesari

Dacă am fi malițioși, am putea spune că „găina care a născut pui vii” reprezintă vârful presei post-revoluționare românești. Deopotrivă și al super-tirajelor vândute. În timp ce „bibliotecile” anilor 2000 au făcut vânzări artificiale datorate cărților care sunt și acum bine-înfoliate în multe locuințe, trebuie să recunoaștem că în anii ’90 ziarele se vindeau ca pâinea caldă singure, fără „ajutor” suplimentar, ci doar cu ajutorul conținutului (uneori derizoriu), dar bazându-se pe setea și nevoia de informație absolut de înțeles.

Poate exista o paralelă între cele două „epoci de aur” ale presei românești?

M-am întrebat (și nu mi-am oferit încă un răspuns care să mă mulțumească) dacă aș fi făcut ceva în ’90 în condițiile unei vârste mai potrivite decât cei 12 ani pe care-i aveam atunci. Oportunități la tot pasul, ca să nu mai zic că 6 luni au fost deschise granițele, iar 5 ani nu s-a plătit impozit pe profit în România. Am discutat despre dilema mea cu un prieten care „bate spre ’60” și care mi-a spus că „primii trei ani după Revoluție a citit ziare” și că e unul din motivele pentru care n-a făcut nimic.

Avem așadar o generație de sacrificiu care s-a predat sub asediul informației venite, în special, prin intermediul cotidienelor care apăreau într-un număr de câteva zeci la vremea aceea. Iată cum setea de informație a născut monștri sau, mai bine zis, „găini care nasc pui vii”.

Peste 15 ani, nevoia de a culturaliza niște generații pierdute și o Românie pentru care BAC-UL a devenit marele examen național a dat naștere „bibliotecilor” într-un pachet cu ziare care nu mai conta ce scriu, atâta timp cât veneau într-un pachet-minune. Și unde abonamentul era garanția completării bibliotecii cu o nouă carte frumos înfoliată… Despărțite de o generație, cele două perioade au motoare diferite. Nevoia de acces la o informație, refuzată înainte de ’89, și de acces la o culturalizare forțată în 2000 a dat câtorva întreprinderi de presă sentimentul că fac cu adevărat presă. De la tipografi, la reporteri în teritoriu până la redactori și editori, mii de oameni lucrau în presa celor două perioade de glorie artificială.

Chiar dacă și în străinătate printul a suferit în mod similar, on-line-ul a recuperat bazinul de cititori care părea dezorientat de ieșirea din print (fenomenul de ieșire totală din print a fost însă mai degrabă punctual, decât de masă, cum a fost în România). Cititorii publicațiilor din străinătate au rămas alături de publicația respectivă chiar migrată în on-line. Chiar dacă în SUA, Anglia sau Franța adresabilitatea unei publicații excede granițelor teritoriale, nu reprezintă singura explicație pentru retenția mare a foștilor cititori din print. În timp ce în Romania migrarea în on-line a coincis cu ducerea în derizoriu a unei mari părți a presei și pierderea „vocilor” și a profesioniștilor, în străinătate nu s-a întâmplat asta.

Este contextul în care am descoperit REVISTA DoR – o revistă născută din pasiunea unor profesioniști și din perseverența de a concretiza ideea unei publicații diferite. Nu seamănă cu nimic parcurs de mine până acum. Este accesibilă, dar totuși sofisticată, nu apasă cu „nume”, ci cu subiecte, are atitudine, autori și lucruri pe care le transmite. Pe mine m-a impresionat. Mi-aș dori să o văd măcar în bibliotecile din HEXAGON, răsfoită de studenți în pauzele de lectură. Dar cred că va fi în mult mai multe locuri din domeniul juridic decât acolo. În măsura în care această inițiativă va fi susținută/aprobată, vom oferi facultăților de drept câte un abonament gratuit.

Vă propunem săptămânal câte un articol din DoR pentru a „simți” puțin revista. Când o ai însă în mână înțelegi mai bine de ce. Iar când o răsfoiești – te convinge!



Nicolae Cîrstea




Nicolae Cîrstea este fondatorul Grupului editorial UNIVERSUL JURIDIC - PRO UNIVERSITARIA - EDITURA NEVERLAND, acum şi al ujmag.ro.

A absolvit Facultatea de Drept, Universitatea din Bucureşti, în anul 2001.

Începând cu anul 1997 (anul I de studii) a fost agent de distribuţie al mai multor edituri, după care, în anul 2001 (anul IV de studii), a pus bazele Editurii UNIVERSUL JURIDIC.


În prezent este Preşedintele acestor companii, fiind implicat în proiecte pe termen mediu şi lung în domeniul editorial şi cel al distribuţiei de carte pe piaţa din România.

PARTENERI UNIVERSUL JURIDIC

VA RECOMANDAM

museum