Mass-media azi (o imagine proprie)

Picture 26 septembrie 2015 | 973 accesari

Noua paradigmă informațională în care ne regăsim, necristalizată încă suficient, a schimbat nu numai sursele de informare a cititorilor, cât și polii de influență în mass-media. Debutând în America și fiind un efect direct al crizei economice, criza mass-media și-a făcut loc în viața românilor în ciuda „Bibliotecii pentru toți” sau a „Bibliotecii Adevărul” care au constituit ani de zile pretextul unor tiraje halucinante și artificiale ale principalelor cotidiene românești.

Printul s-a predat sub asediul a trei factori: criza economică, lipsa unei strategii și a unei previziuni pe termen mediu și, efect al primelor două, minimizarea sau chiar absența profesioniștilor din redacțiile altădată suprasaturate cu „nume” și cu/de profesioniști. În paralel, fără a fi fost neapărat o cauză a crizei inițiale, dar devenind pe parcurs, viteza și accesul la internet au consolidat-o, făcând-o ireversibilă.

Situația dramatică a printului a fost generată de tăierea sau minimizarea bugetelor de publicitate alocate acestui mediu ca efect imediat al crizei economice. Bugetele alocate mediului TV au suferit și acestea ajustări, dar nu la un nivel similar. În încercarea de a stopa pierderea totală a acestor bugete de publicitate, redacții întregi au fost mutate în on-line. Mai corect spus o parte dintre acestea, pentru că în on-line au mai ajuns în unele cazuri doar 10%, restul căutându-și de lucru în altă parte. S-a păstrat printul pentru că stă la baza brand-ului și a notorietății câștigate anterior, dar cu cheltuieli mai mari decât încasările pe care le presupune.

Între tirajele de sute de mii de exemplare de atunci și cele de aproximativ 10.000 de acum (conform BRAT) este o distanță de câțiva ani în care industria s-a predat fără drept de apel. O parte a publicului a rămas captivă a TV-ului care nu presupune niciun minim efort, o alta s-a grupat pe diverse site-uri, atât ale foștilor campioni în print, dar și a altora noi, dar care au la bază, în cele mai multe cazuri, tot oameni și/sau echipe ale acestora.

A încărca din 10 în 10 minute un portal cu știri care nu spun nimic și care au ca principală ancoră numai titluri inteligente și bombastice din dorința de a ține captiv un public artificial reprezintă principala preocupare a unei bune părți a mediului on-line în care migrează conținutul din print, dar care produce cu mult mai mult decât atât. Fac asta din dorința de a strânge cât mai multe dintre firimiturile bugetelor de publicitate în așteptarea unor vremuri mai bune.

Tabloidizarea media în print și on-line este evidentă în ultimii ani și acoperă cu succes vocile care vin cu o altă atitudine și abordare. Deși nepenetrante în peisajul mass-media, aceste insule și-au fidelizat un public care se raliază la valorile și mesajul transmise, dar, mai ales, la modalitatea de transmitere. Publicul lor este constant și crește sănătos.

Am ales să aducem mai aproape de cititorii noștri unele dintre aceste insule de informații, care vin cu conținut veritabil, nesimulat/nedisimulat.

În newsletter-ul de weekend vom publica materiale din: Cariere, DoR, Legal Point și Clujust. Mulțumesc pentru disponibilitatea susținerii acestei inițiative doamnei Daniela Oancea, domnului Cristian Lupșa, lui Cornel Drăvășan și Claudiu Pamuc și lui Alin Golban.

Nicolae Cîrstea




Nicolae Cîrstea este fondatorul Grupului editorial UNIVERSUL JURIDIC - PRO UNIVERSITARIA - EDITURA NEVERLAND, acum şi al ujmag.ro.

A absolvit Facultatea de Drept, Universitatea din Bucureşti, în anul 2001.

Începând cu anul 1997 (anul I de studii) a fost agent de distribuţie al mai multor edituri, după care, în anul 2001 (anul IV de studii), a pus bazele Editurii UNIVERSUL JURIDIC.


În prezent este Preşedintele acestor companii, fiind implicat în proiecte pe termen mediu şi lung în domeniul editorial şi cel al distribuţiei de carte pe piaţa din România.